Welzijn: een doorleefde pijler binnen het duurzaamheidsbeleid van EAZER
Sustainability is binnen EAZER al jaren veel meer dan een posterbegrip. We zetten het elke dag om in de praktijk. “Daarin slagen we ook – we hebben met veel succes het SDG Champion-certificaat behaald – en dat is best een uitdaging als dienstenbedrijf”, aldus Guy Strauven, Wellbeing & Sustainability Director binnen ITZU Group. “Bovendien moet je je op dat vlak blijven heruitvinden, want de wereld en ook die van duurzaamheid verandert snel. Daarom gaan we ook voor een Champion-hercertificering en geven we intern, dankzij tal van initiatieven, meer structuur aan ons duurzaamheidsbeleid, met welzijn als een belangrijke pijler.”
Welzijn met een grote W
Waar een term als sustainability een aantal jaren geleden nog vooral doelde op planet, krijgt vandaag people een steeds grotere rol. “Natuurlijk zetten we als bedrijf ook in op die milieufactor met een volledige elektrificatie van ons wagenpark, zonnepanelen, tal van initiatieven om medewerkers en stakeholders aan te zetten tot milieuvriendelijk gedrag, enz… Maar die bijdrage is vaak voor de buitenwereld een stuk minder zichtbaar, omdat we geen typisch productiebedrijf zijn dat snel meetbare resultaten kan aantonen.”
Naast acties voor onze planeet, zet EAZER als dienstenbedrijf daarom ook sterk in op het aspect welzijn. “We hebben binnen onze organisatie 1300 mensen aan het werk”, vertelt Guy. “Ze vormen het kloppende hart van onze dienstverlening, en dan is het ook logisch dat het welzijnsaspect in je bedrijfs-DNA zit.”
Een breed uitgedragen begrip
“Sustainability, in de meest brede zin van het woord, evolueerde door de jaren heen en kreeg een concretere en bredere invulling. “Ook binnen onze organisatie is dat het geval”, stelt Guy. We pakken het bovendien gestructureerder aan. Daarom riepen we twee werkgroepen in het leven: de Werkgroep Sustainability en de Werkgroep Welzijn. In beide werkgroepen zitten tien tot twaalf collega’s, over alle ITZU-entiteiten heen. Die diversiteit in vertegenwoordiging is een eerste, heel belangrijke stap om van eerdere vage begrippen als duurzaamheid en welzijn een doorleefd en gedragen verhaal te maken.”
Zes welzijnspijlers als ruggengraat
Dat sustainability meer is dan een kernwaarde voor EAZER, las je hier al. Maar hoe krijgt die specifieke welzijnsfactor dan meer vorm binnen onze organisatie? “We definieerden binnen de Werkgroep Welzijn zes pijlers waarmee we ons welzijnsbeleid gestructureerd aanpakken”, legt Guy uit.
Safety First: voor alle medewerkers investeren we in de meest veilige werkomstandigheden, beschermingsmiddelen en trainingen om ongevallen en beroepsziekten te voorkomen.
Be Healthy: we geloven in een gezonde levensstijl die verder gaat dan voeding en beweging. We creëren een open cultuur voor mentale gezondheid en financiële optimalisatie, omdat ook dat bijdraagt aan professioneel geluk en succes.
Grow@work: ook voor onze eigen medewerkers treden we op als talentpartner, want we investeren in groei door uitdagende jobs met doorgroeimogelijkheden. Dankzij een focus op autonomie en tal van leer- en ontwikkelingsopties stimuleren we ontwikkeling. Zo streven we samen naar een match tussen ambities en kansen.
Empowered Workspace: onze werkomgeving is er een van flexibiliteit, efficiëntie en communicatie. We geloven in de kracht van teamwerk en investeren dan ook in de juiste tools, technologieën en cultuur, om elke medewerker te empoweren. Een intern learning managementsysteem en webinars zijn maar een paar voorbeelden.
Be Connected: we koesteren diversiteit en inclusie, stimuleren heldere, transparante communicatie en vieren successen. Dé basis van een samenwerking waarin aandacht en respect is voor ieders mening en expertise. Dankzij die verbinding leren we van elkaar.
Feel Good: last but not least, we geloven in tevreden en gelukkige werknemers. Daarom creëren we elke dag een werkomgeving waar iedereen zich competent, gewaardeerd en gemotiveerd voelt. Op die manier kan iedereen zijn volle potentieel ontwikkelen.
“Die zes pijlers kruiden we met een persoonlijke toets”, aldus Guy. “Op ons intranet kan elke medewerker een paar extra rubrieken terugvinden: in de Butterfly Boost staan tips, informatie of suggesties om persoonlijk welzijn te boosten. Inspiration Box is dan weer de plaats waar collega’s boeken, films, artikels, podcasts … tippen die kunnen bijdragen een persoonlijk welzijn. En tot slot is er de Event Area waar medewerkers kunnen inschrijven voor geplande (sport)events en activiteiten. Niet te vergeten: de leden van onze Werkgroep Welzijn zijn ook échte Wellbeing Ambassadors. Ze zetten zich vrijwillig in om het welzijn op onze werkvloer te bevorderen en fungeren ook als aanspreekpunt voor collega’s.”
Heeft onze welzijnsaanpak je geïnspireerd, of heb je vragen? Laat het ons weten.