Waarom hard services belangrijker worden binnen uw facility management

Van kraaknette kantoren, proper sanitair en een mooie vergaderruimte met verzorgde catering tot veiligheid op de werkvloer … Goed facility management is niet weg te denken uit uw bedrijf, want het draagt bij aan welzijn, productiviteit en groei. Maar er is veel meer dan schoonmaak en beheer alleen. Naast die soft services is er een even belangrijke ‘harde’ pijler die uw energiebeheer duurzamer maakt, uw kosten drukt en het gebruikerscomfort en de veiligheid verhoogt. En niet te vergeten: uw bedrijf voorbereidt op de toekomst.

Dubbele evolutie
Facility management is door de jaren heen sterk geëvolueerd, vooral op vlak van harde dienstverlening. Die zogenaamde ‘hard services’ verwijzen onder meer naar onderhoud van gebouwen, mechanische en elektrische systemen, sanitair, HVAC (verwarming, ventilatie en airconditioning)… De onderliggende technologieën worden geavanceerder, slimmer, vernuftiger.

Maar ook binnen die hard services is er een verschuiving merkbaar: van reactieve, handmatige processen naar proactieve, geautomatiseerde en geïntegreerde systemen. Aan de basis van die evolutie ligt een mix van technologische vooruitgang, duurzaamheid, veiligheid en de behoefte aan meer efficiëntie en kosteneffectiviteit. De toekomst van de harde diensten in facility management belooft een nog grotere focus op integratie, automatisering en duurzaamheid, zeker met de opkomende trends van smart buildings en nieuwe technologieën, zoals AI- en machine learning. 
 

Hard services als bedrijfsfundament
Waar soft services vroeger top-of-mind waren als facility management op de agenda stond, zullen de hard services de komende jaren dus steeds meer aan belang winnen. Want voor bedrijven zijn er meer en meer vakjes om af te vinken, zoals engagementen rond ESG en energieverbruik. Door de energiecrisis steeg de behoefte om onderhoud en beheer van technische installaties als een prioriteit te beschouwen, en vooral proactief in plaats van reactief op te treden. De problemen oplossen nog voor ze er zijn, cruciaal in veelbesproken thema’s als continuïteit en kostenbeheer. 

Maar ook het welbevinden van medewerkers speelt een rol: technische mankementen als defecte verlichting, liften en verwarming zullen op veel minder begrip kunnen rekenen dan bijvoorbeeld een vuilbak op kantoor die niet leeggemaakt werd. Dus samengevat: de hard services zijn onmisbaar als u uw gebouw optimaal wil laten functioneren.
 

foto

Expertise rond soft én hard services
Dé facilitaire sleutel tot succes zit uiteraard noch in het een, noch in het ander. Goed facility management is gebouwd op een evenwichtige mix tussen soft en hard services. Daarom zijn we bij EAZER een totaalpartner op beide fronten. Meer nog: we geloven erin dat het ene het andere versterkt. Zo kunnen onze schoonmaakploegen tijdens het werk bepaalde defecten of problemen rapporteren aan onze onderhoudsteams  of technische vakmensen. En vice versa. Die wisselwerking maakt van EAZER een krachtige partner in uw facilitair management. 

Dankzij degelijke opleidingen, regelmatige herhalingstrainingen en interne kennisdeling houden we de kennis en expertise van onze medewerkers up-to-date. Via frequente overlegmomenten en evaluaties bij klanten spelen we in op de huidige noden, sturen we bij én anticiperen we ook op toekomstige behoeften. Want als er één constante is in de markt, dan is het wel verandering. Onze ervaren workspace experts staan graag aan uw zijde om die uitdagingen aan te gaan.

Meer weten over hoe we onze diensten inzetten om uw werk makkelijker en beter te maken? Neem contact met ons op

Op de hoogte blijven van ons EAZER-nieuws?

Blijf op de hoogte